Categories Menu
A BIM bevezetése a manhattani megaprojektnél

A BIM bevezetése a manhattani megaprojektnél

Manhattan nyüzsgő utcái alatt az Amerikai Egyesült Államok egyik legnagyobb infrastruktúra-fejlesztési projektje zajlik. A Metropolitan Transportation Authority által üzemeltetett East Side Access ötlete először az ötvenes években merült fel, a megvalósítás végül a kilencvenes évek második felében kezdődött. Ez a projekt összeköttetést biztosít majd a Long Island és Queens felől érkező vonatoknak Manhattan keleti oldala felé.

A BIM bevezetése a manhattani megaprojektnél

A BIM bevezetése a manhattani megaprojektnél

A projekt része egy nyolc háztömbnyi központi tér és számos peron 45 méterrel a Grand Central Station vasútállomás alatt, valamint az ország legforgalmasabb vasúti csomópontjának számító Harald Interlocking átfogó felújítása. A tervek szerint 2022-re befejeződő 10,2 milliárd dolláros projektnek folyamatosan alkalmazkodnia kell az állandóan változó városhoz, ami egy dinamikus tervezési struktúra használatát teszi szükségessé. Amikor azonban az East Side Access tervezése és építése megkezdődött, a BIM még nyomokban sem létezett.

2011-ben – amikor a tényleges kivitelezés már javában tartott – csatlakozott a csapathoz a LiRo Group virtuális tervező és kivitelező gárdája, hogy a BIM sikeres bevezetésével lehetővé tegyék a projektgeometria, az adatok és a munkafolyamatok elemzését, megjelenítését és kommunikálását.
A BIM bevezetése menet közben egy ilyen hosszú távú projektbe komoly kihívásnak bizonyult, mivel a tervek 2D CAD-ben készültek, a szerződéseket pedig ki kellett egészíteni a BIM követelményével. A projekt olyan nagy méretű, hogy ez összesen több mint 25 plusz szerződést jelentett.

A BIM bevezetése menet közben
A BIM integrációját megelőzően a tervező csapat évekig dolgozott úgy, hogy a projektet nem tudták teljes egészében egyszerre megtekinteni. A BIM bevezetésekor több ezer darabnyi dokumentációt kellett egyetlen központosított és átfogó, megjeleníthető és elemezhető BIM-modellé alakítani. Amikor már rendelkezésre állt a projekt teljes modellje, javult a kommunikáció, megalapozottabb döntések születtek, és az érintettek koordinációja és együttműködése korábban nem tapasztalt mértéket öltött. A több mint 150 modell összekapcsolásával most már az egész csapat megtekinthette 3D-ben a teljes, 6 mérföld hosszú projektet, miközben a modellbe akár a konkrét tervrészletek szintjéig bele lehetett nagyítani.

A kép a LiRo Group Virtual Design and Construction tulajdona

A kép a LiRo Group Virtual Design and Construction tulajdona.

„Az összes tudásom birtokában be kell ismerjem, hogy amikor átmegyek a BIM-csapatba, az olyan érzés, mintha a hajó egy egészen másik fedélzetére lépnék. Felmerül bennem egy lehetséges probléma, amivel bemehetek hozzájuk, és elővezethetem nekik. Megvannak az eszközök, amelyekkel replikálhatom és mindenkinek demonstrálhatom a problémát. Ez igazán üdítő élmény, mivel az ilyen projekteknél ez néha rendkívül nehéz tud lenni. Ez így igen hatékonynak bizonyult.” – Mark DeBernardo, helyettes programigazgató – Harold, rendszerek és induló vállalkozások, MTA Capital Construction

A BIM munkába állítása
A projekt teljes megjelenítése érdekében a meglévő állapotokat beszkennelték, és összehangolták az East Side Access javasolt tervmodelljével. Ennek eredményeként több száz tervhibára derült fény, amelyekkel már az alvállalkozók bevonása előtt foglalkozni tudtak. A szerelés animációkkal és 3D modellekkel kiegészített szimulációja során kiderült, hogy több száz előregyártott függőleges elem túl nagynak bizonyult ahhoz, hogy könnyen a helyére illeszthető legyen, ezért ezeket újra kellett tervezni, hogy helyben lehessen legyártani őket.

Az East Side Access projektben a BIM-et emellett felhasználták arra is, hogy meghatározzák a különféle műveletek kivitelezhetőségét, például a nagyobb gépek vagy elektromos berendezések mozgatását a szellőző létesítményeken keresztül, vagy a különféle alvállalkozók hozzáférésének korlátozását és az ebből eredő problémák kezelését.

A 4D BIM segítségével meg lehetett jeleníteni a több ezer tevékenységet tartalmazó ütemterveket, és ellenőrizni lehetett az időzítés, a munkaerő-sűrűség és az anyagmozgatás kivitelezhetőségét. Az alvállalkozóknak kiadott „Hatókörmodellek” megjelenítették a vonatkozó szerződéseikben megfogalmazott hatóköröket. A modellek részletességének és pontosságának köszönhetően az alvállalkozók azonnal munkához láthattak, és a vártnál hat hónappal korábban elkezdhették a kivitelezés koordinálását.

A folyamatot nyomon követő rendszer segítségével a terepen gyűjtött adatok közvetlenül becsatornázhatók a projektirányítási rendszerbe és a modellbe, így csökken a redundáns munkavégzés, mivel az ellenőrző személyzet által szolgáltatott papíralapú információkat már nem szükséges átdolgozni. Ez szerződésenként heti 30 órával csökkenti a jelentéskészítéssel töltött időt, ráadásul javítja a terepről a menedzsmenthez érkező adatok minőségét és átláthatóságát.

„Az adatok a geometriával való összekapcsolása és a tágabb értelemben vett projektcsapattal való megosztása révén megalapozottabb döntések hozhatók, és csökkenthetők a kockázatok, ami a megaprojekt méretét figyelembe véve felbecsülhetetlen érték. Az előnyök szinte tapinthatóan megjelennek itt az East Side Access projektben az emberek és a csapatok hozzáállásában, ahogy megértik a BIM értékét, és szorgalmazzák annak bevezetését a munka más területeire is.” – Luis Tormenta, vezérigazgató, LiRo Group

A Grand Central Concourse és a Madison Yard virtuális képének megtekintése
Az East Side Access létesítményeinek nagy része be lett szkennelve, így a modelleket gyorsan lehet frissíteni, majd könnyedén meg lehet osztani őket a teljes projektcsapattal. A Grand Central Concourse meglévő állapotát jelképező modell létrehozása során a valóságrögzítési megoldások több mint 800 komoly problémát tártak fel. A létesítménykezelő csoport a jelenlegi állapotokat bemutató webalapú modelleket használ majd.

A Madison Yard meglévő állapotát szintén LiDAR technológiával szkennelték, hogy egy teljes modellt hozhassanak létre a BIM-ben. A modell használatával végzett előzetes ütközésvizsgálatoknak köszönhetően számos nagyobb problémát sikerült orvosolni a tervezés során.

A kép a LiRo Group Virtual Design and Construction tulajdona

A kép a LiRo Group Virtual Design and Construction tulajdona.

Forrás: Autodesk

Kiss Károly
rendszermérnök, építőmérnöki alkalmazások
kiss@varinex.hu

Amennyiben szakmai ismereteit bővítené és elsőként szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokról szóló hírekhez vagy cikkekhez, elég egyetlen lépés. Legyen tagja Facebook közösségünknek vagy iratkozzon fel Hírlevelünkre!