Készüljünk fel az infrastruktúra tervezés jövőjére!

A népesség és a kereslet globális változásai mellett a technológiai változások óriási szerepet játszanak majd abban, hogyan közelítjük meg az infrastruktúrát. Az alábbi tényezők segítségével fejlődhetünk, alkalmazkodhatunk és felkészülhetünk az infrastruktúra jövőjére.

1. Az összekapcsolt infrastruktúra elterjedése

A számítástechnika szinte minden eszközben való jelenlétének köszönhetően egy közel 50–75 milliárd összekapcsolt eszközt magában foglaló robbanásszerű terjeszkedés várható. Ez a merőben új kommunikációs minta valóban a dolgok internetét (IoT) övező technológiával együtt fejlődik. Az infrastruktúra összekapcsolása szükséges lépés, amely jelenleg is folyamatban van, legyen szó az autonóm vezetéshez szükséges járműközi kommunikációs technológiáról, vagy olyan érzékelőkről, amelyek figyelmeztetnek, vagy előre jelzik a hidak károsodását, vagy megakadályozzák a jelentős mértékű vízszivárgást.

A jármű és infrastruktúra közötti, illetve a járműközi technológiát használó, összekapcsolt járművek lehetővé teszik a valós idejű forgalomra, átutazásra és parkolásra vonatkozó adatok jelentős pontosítását, megkönnyítve a közlekedési rendszerek kezelését a maximális hatékonyság és a lehető legkevesebb forgalmi dugó elérése érdekében. Többek között a Mercedes-Benz, az Audi és a Volvo is tesztel már meglévő modelleken alapuló, automatikus vezetés funkcióval rendelkező autókat.

2. A valóság feldolgozása

Képzelje el, hogy a valóság és a technológia mindkét irányból átjárható. Bárki képes lehet az objektumok digitális rögzítésére, legyen szó lézerszkennelésről, fényképezésről (akár egy iPhone segítségével) vagy akár a drónokról. A képet és/vagy adatot feltöltik egy szoftverbe, például az Autodesk ReCap alkalmazásba. Ezután a 3D nyomtatás vagy építés útján fizikailag újból létrehozható az eredeti objektum, vagy üzemeltetést segítő modellként használható.

Mit jelent a valóság feldolgozása az infrastruktúra szempontjából? Vegyük például a Mojave-sivatag közepén található Rio Tinto bóraxbányát. Ez az összetett bányászati létesítmény a nyílt bányagödörből, támogató létesítményekből és bekötőutakból áll. Ezek mindegyike ki van téve a szélsőséges időjárás hatásainak – kiváltképpen az utak.

A kép a Rio Tinto vállalat tulajdona.

A bánya egy flottányi hatalmas, vezető nélküli teherautót birtokol és üzemeltet ezeken az utakon, a teherautók GPS-koordináták alapján közlekednek. Mivel járművezető nélkül közlekednek, a teherautóknak pontos információkra és jó állapotú utakra van szükségük. Ezen információk megszerzéséhez az utakat gyakran mérik fel mérnökök, akiknek rendkívül veszélyes területekre kell belépniük. A hatalmas kamionok, az erózió és áradások miatt földcsuszamlásra hajlamos területek is találhatóak itt. A munka megkönnyítése érdekében a mérnökök a drónok segítségével végzett valóságfeldolgozás mellett döntöttek.

A Skycatch alkalmazás segítségével a drónok rövid idő alatt hatalmas mennyiségű információt képesek rögzíteni. Ezeket a mérésekből származó adatokat az Autodesk ReCap segítségével dolgozzák fel. Az ilyen módon feldolgozott adatokat az InfraWorks alkalmazásba töltik be, mely segítségével fel tudják használni az így kapott információkat a napi üzemeltetés során. Ez jelentős biztonsági előnyöket biztosít a csapat számára, mivel a vezetők közel valós időben általános képet kaphatnak a helyszínen folyó tevékenységekről.

3. Fenntartható infrastruktúra

Egyre inkább kritikus jelentőséggel bír a valós idejű információk megszerzésének igénye, valamint egy adott tervezési megközelítés rövid és hosszú távú társadalmi, gazdasági és környezeti hatásainak megértése. A fenntartható infrastruktúra-értékelési rendszer (ENVISON™) létrehozásához manapság a hagyományos tervezési módszerek alkalmazásával egyre nehezebben oldható meg az olyan rugalmas tervezek készítése, melyek megfelelően tudják kezelni, a természeti és ember által előidézett katasztrófákat.

Ma a tervezők és kivitelezők számára a projekt megkezdése előtt beszerzett adatok pontosabb előrejelzéseket tesznek lehetővé. Az energiahatékonyság már a munkálatok megkezdése előtt értékelhető, majd a működés során is jól nyomon követhető.

4. A digitális világ közvetlen átültetése a valóságba

A technológiának köszönhetően egyre több emberi erőforrást igénylőmunka váltható ki modern technológiák felhasználásával. Ez napjainkban ugrásszerűen terjed, a GPS-vezérelt gépeken keresztül az előregyártásig és még inkább a számítógép által vezérelt építkezésekig. Számos munka tolódik el a CNC-vezérelt előgyártás, a robotok által végzett gyártás és a 3D/4D nyomtatás új módjai felé, amelyek az optimalizált, digitális terveket közvetlen módon alakítják összetett, valós eszközökké.

Készüljön fel! Mindezen technológiai fejlődés hatása a szellemi és fizikai termelés eszközeitől a kereslet természetéig és az ebből eredő termékekig sok mindenre terjed. Az ügyfelek és a lakosság döntő része nagyobb beleszólást nyer abba, hogy pénzüket miként költik el, a városaik és az infrastruktúra miként épülnek meg, beleértve azok anyagát és megjelenését. Az infrastruktúra tervezésének jövője az Ön kezében van.

Forrás: Terry D. Bennett az Autodesk infrastruktúráért felelős vezető iparági stratégája írása alapján

Vegyen részt szakmai rendezvényünkön és ismerje meg elméleti és gyakorlati szempontból is az új, téradatbázis alapú szemléletmódot!

INFRASTRUKTÚRA BIM – SZAKMAI WORKSHOP

Budapest, 2019. szeptember 25.

Regisztráció és további információ >>>

Kapcsolattartó:

Szabó Péter
építőmérnök
+36 1 273 3415
+36 30 326 1577
szabo@varinex.hu